Do škol míří úplně první příručka, která radí učitelům, jak rozpoznat homofobní chování a zabránit mu. Problémy s homofobií mají ale i oni.
Dívky ze šesté třídy jedné základní školy se při převlékání na tělocvik baví o starších spolužačkách z 9. třídy, které měli hodinu před nimi a s nimiž se v šatně střídaly. Jednu z nich s despektem komentují: "Ona si snad ani neholí nohy. Není divná?" ptá se jedna z nich. "Je, možná je to lesba," odpovídá její kamarádka.
Příklad z praxe ukazuje, že téma sexuality a sexuální orientace je mezi školáky poměrně časté a běžně diskutované.
Jenomže právě fakt, že je odlišná sexuální orientace velice často mezi dětmi chápána jako něco špatného, směšného, nebo dokonce urážlivého, chce nyní ministerstvo školství a úřad vlády změnit.
Připravily proto příručku pro učitele, kterou mají LN k dispozici, s názvem Homofobie v žákovských kolektivech. "Příručka vzniká v rámci strategie boje proti extremismu. Určena je hlavně pro učitele a výchovné poradce na středních školách, ale i pro druhé stupně základních škol," vysvětlila LN Lucie Otáhalová, vedoucí sekretariátu Rady vlády pro lidská práva.
To, že se s homofobií potýkají i školy v Česku, potvrzuje poslední průzkum společnosti Člověk v tísni, který na středních školách proběhl před dvěma lety. V tom vyjádřilo svůj negativní postoj vůči gayům 72 procent chlapců a 24 procent děvčat. "Homofobní projevy chování můžou zanechat v mladém člověku nepříjemné vzpomínky a zkušenosti. Obzvlášť pokud se s nimi potkává denně v prostředí školy," vysvětlila náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková.
Problémy mají i učitelé
A problémy, jak se ke studentům s odlišnou sexuální orientací chovat, mají i samotní vyučující. O tom, že se o homofobii musí "učit" i oni, svědčí švédský průzkum, který potvrdil případy, kdy je student kvůli své orientaci šikanován nejen od spolužáků, ale i zaměstnanců školy.
Příručka tak učitelům a učitelkám vysvětluje, proč je homofobní chování špatné, co je homofobní obtěžování a šikana, jak ji poznat, co proti ní dělat, ale hlavně to, jak s dětmi o homosexualitě a životě gayů a lesbiček mluvit.
"Homofobní šikana představuje dlouhodobé a opakované verbální či fyzické ubližování člověku z důvodu, že není heterosexuální, nebo z důvodu, že se chová či vypadá odlišně, a je proto za gaye či lesbu označován," vysvětluje příručka.
Co říkat o homosexuálech a lesbáchHomofobie je obava z homosexuality a homosexuálních lidí, která může vést k pocitům odporu, nepřátelství až nenávisti a může se stát základem pro odmítající, zesměšňující či ubližující chování vůči homosexuálním lidem nebo vůči lidem, u nichž je homosexualita předpokládaná. |
Podle autorů příručky se mezi homofobní obtěžování a šikanu řadí například vtipy, obrázky a komentáře o homosexualitě, bisexualitě a transexualitě, které jsou zesměšňující nebo urážlivé.
"Patří sem i gesta, pohyby, zasílání zesměšňujících či urážlivých e-mailů a SMS. Také svlékání, intimní dotýkání či předstírání sexuálních pohybů vůči konkrétním neheterosexuálním dívkám a chlapcům. Ale i napadení někoho kvůli jeho odlišné sexuální orientaci," uvedla Irena Smetáčková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, která je jednou z jejích autorů.
Víte, kde si homosexuál najde partnera?
Kromě teoretických rad, jak homofobní obtěžování a šikanu objevit, zabránit jí a vyvarovat se jí, přináší příručka i několik praktických tipů, jak s dětmi v hodině o této problematice mluvit. Často se to dá díky hře s psychologickým obsahem. Studenti mají třeba popřemýšlet a napsat, co by poradili svým přátelům gayům či lesbickým přítelkyním, jak a kde se mohou seznamovat se svými partnery či partnerkami. "Následná diskuse by měla poukázat na nelehkou situaci gayů a leseb při seznamování," dodal druhý autor příručky Richard Braun.
Metodická publikace poputuje na druhé stupně základních škol a na střední školy už během února 2011.