Také české firmy pomalu začínají objevovat mezeru na trhu a zaměřují se na gaye a lesbičky - tedy malou, ale velmi lukrativní skupinu zákazníků, která si ráda zaplatí za luxusní zboží. Cestovní kancelář Eso Travel pro ně nyní připravila speciální katalog, který nabízí zájezdy do celého světa - a všechny "gay friendly".
"Gayové jsou dnes velmi dobře finančně situovaní a zastavají významné posty ve společnosti," říká k tomu šéf cestovní kanceláře Eso Travel Tomáš Cikán. Nyní obsahuje speciální katalog zájezdů pro gaye 35 destinací, ale jejich počet chce cestovka postupně rozšiřovat.
Gayové více utrácejí
Homosexuálové mohou být lukrativní cílovou skupinou - nemají děti a mohou tak více investovat do sebe a cestování. Jen pro srovnání: z údajů americké Asociace cestovního ruchu vyplývá, že homosexuální muži utratí na jedné dovolené v průměřu 800 dolarů, zatímco heterosexuální muži pouze 540 dolarů. Eso Travel je nyní jedinou tuzemskou cestovní kanceláří, která služby tohoto typu nabízí. "Je to určitě komerční záležitost, snaží se vyplnit mezeru na trhu a nabídnout něco, co tu není. My určitě vítáme každou iniciativu zaměřenou na minoritu gayů a lesbiček," říká Jiří Hromada předseda Gay Iniciativy. Podle něj je však otázka, jestli tento model bude úspěšný. "Už v roce 1994 se v Česku pokoušela o něco podobného jiná cestovní agentura. Nabízela tehdy pouze jednu destinaci - Kanárské ostrovy. Ale neuspěla. Otázkou totiž je, zda gayové a lesbičky chtějí cestovat hromadně a spolu. Většinou totiž chtějí poznávat i jiný svět, než je jenom ten gayů," říká Hromada.
Zájem bude, věří kancelář
Cestovní kancelář Eso Travel se podle jejího šéfa nízkého zájmu o zájezdy pro homosexuály nebojí. Reagovala totiž na poptávku gay komunity, jejíž příslušníci se po speciálních zájezdech začali ptát. "Nabídneme i gay plavby a festivaly. Naši klienti se už dříve ptali na gay friendly hotely. To jsou hotely, které jsou pro všechny, ale sjíždí se tam i několik desítek procent gayů," vysvětluje Cikán z Eso Travel.
Tuzemské firmy se dosud na gay klientelu nijak cíleně nezaměřovaly. A to i přesto, že výzkumy hovoří o tom, že tito lidé utrácejí za vybrané produkty až o 150 procent více než heterosexuální zákazníci.
V zahraničí se firmy předhánějí ve způsobech oslovování homosexuálních spotřebitelů. Zejména ve Spojených státech se v gay byznysu točí miliardy. Podle průzkumu marketingové firmy Witeck-Combs přesáhne v roce 2011 kupní síla amerických gayů a lesbiček 835 miliard dolarů ročně. V roce 2006 to přitom bylo 660 miliard.